میزگرد نمایشگاه نقاشی آبرنگ و آب مرکب

میزگرد نمایشگاه نقاشی آبرنگ و آب مرکب

میزگرد نمایشگاه نقاشی آبرنگ و آب مرکب با موضوع «قاب منظر ایرانی» سه‌شنبه ۸ خرداد، ساعت ۱۷ با حضور مهندس علی‌اکبر نصرآبادی، دکتر احمدعلی فرزین، دکتر شهره جوادی و دکتر پدیده عادلوند در گالری نظرگاه برگزار شد.

در آغاز نشست احمدعلی فرزین در پاسخ به این سوال که: آثار نمایشگاه چه میزان با تعاریف آکادمیک منظر و عناصر منظرین منطبق است گفت: ما در معماری منظر به دنبال جزئیات نیستیم، بلکه عناصری از جوهر و ذات، محیط و فضا با نگاهی گزینشی و از زاویه خاص برای بیان موضوع توسط هنرمند انتخاب و با استفاده از ابزار و تکنیک‌های نقاشی به اثر هنری تبدیل می‌شوند.

ایشان بیان تصویری خوب را وابسته به بیان کلامی خوب توصیف کرد و اظهارداشت: بیان تصویری مفاهیم به واسطه عناصری مانند رنگ، تناسبات و ترکیب با هدف انتقال حس فضا صورت می‌گیرد. در اصل هنرمند با استفاده از ابزار، درک خود را از موضوع گزینش شده به روشی هنرمندانه به روی بوم می‌آورد تا بیننده را بدون ذکر نام و مشخصات اثر وارد حال و هوای فضای ترسیم شده نماید.

در ادامه نشست پدیده عادلوند در پرسش از دکتر جوادی اظهار داشت: با توجه به اینکه در تکنیک آبرنگ رنگ عنصری اساسی است و با پذیرفتن این مسئله که منظر تداعی‌کننده معانی بوده و رنگ در منظر ایرانی و زیبایی‌شناسی آن دارای جایگاه ویژه‌ای است، چقدر این نمایشگاه در بیان رنگ و استفاده از این تکنیک قادر به بازگویی مفاهیم و ویژه‌گی‌های منظر ایرانی بوده است؟

دکتر شهره جوادی رنگ را یکی از عناصر مهم در بیان مفهومی منظر دانست. ایشان با اشاره به پیشینه رنگ در هنر ایران باستان و منظر ایرانی طبیعت را یکی از مهمترین عوامل در انتخاب رنگ در گذشته نام برد. وی اضافه کرد رنگ آبی‌فیروزه‌ای، لاجوردی، طلایی، قرمز و سفید از پرکاربردترین رنگ‌ها در تزیینات، معماری و هنر ایران است که ریشه در باورها و آیین‌های باستانی دارد و در دوره اسلامی علی‌رغم تغییر مذهب تداوم می‌یابد. همچنین ایشان منظر ایرانی را منظری نمادین و اعتقادی برشمرد که در آن عناصر خاص می‌تواند بر پایه باورها دارای هویت شده و نشانه‌ای از یک فضا یا آیین خاص باشد.

سپس نوع نگاه هنرمندان نمایشگاه “قاب منظر ایرانی” را نگاهی نوستالژیک به منظر ایرانی عنوان کرد و تاکید نمود که امروزه هنرمندان باید به دنبال برداشت‌های جدید از منظر ایرانی تا بدین وسیله بیننده را وارد کنکاش و جستجو در تاریخ و فرهنگ منظره سازی ایرانی کنند.

در ادامه دکتر پدیده عادلوند با اشاره به این که دو گروه هنرمند با تحصیلات آکادمیک در زمینه نقاشی و معماری منظر در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند این نکته را مورد توجه قرارداد که در اکثر آثار به نمایش درآمده هنرمند برای بیان منظر ایرانی به عنصر معماری متوسل شده است.

علی اکبر نصرآبادی اساس کار هنرمند را شناخت ضوابط خلقت و توجه به تفکر موجود در پس آثار بر شمرد و مطالعه مفاهیم نمادین در معماری و نقاشی را باعث موفقیت اثر هنری در برخورد با بیننده بیان کرد.

از نظر وی آثار هنری چوب سوز که تکنیک هنری ایشان است بیانگر بخشی از تاریخ بوده و این چرخه زندگی بشر است که در تار وپود درختان وجود دارد. نصرآبادی همچنین اضافه کرد که زاویه نگاه به منظر و انتخاب موضوع بسیار مهم است یعنی هنرمند با الهام از طبیعت و به کابردن تکنیک‌های نقاشی قادر به ترسیم اثری تاثیرگزار خواهد بود.

در خاتمه جلسه، پدیده عادلوند جمع بندی خود از نظرات اساتید پنل را چنین بیان کرد: بیان تصویری در منظر بیان لایه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقلیمی و تاریخی است که با عناصری گویا بتواند حس فضا و مفهوم را انتقال دهد. رنگ منظر ایرانی نمادین و باورین است و بر پایه اعتقادات ایرانی بوده که با تغییر ادیان همچنان تداوم یافته است و لازم است با نگاهی نوین توسط هنرمندان مورد بازخوانی قرار گیرد تا مقولات تاریخی و هویتی را با برداشت جدید ارایه دهد.

آثار معماری و نقاشی هر چه بیشتر به طبیعت نزدیک شویم، مطلوب‌تر است و انتخاب موضوع، به تصویر کشیدنش و آشنایی با تکنیک از اصول مهم در کار هنری به شمار می‌رود.



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *