نشست شهر و منظر در طبیعت به عنوان گزارش نخست طرح “منظریران” که تحت حمایت پروژه جندی شاپور مشترک میان وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه فرانسه در تاریخ 22 مهرماه در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی ایران و با حضور اساتید، صاحب نظران و دانشجویان حوزه های معماری، معماری منظر و شهر برگزار شد.

طرح پژوهشی منظریران به صورت مشترک میان پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر از ایران و لابراتوار پژوهشی لَدیس (LADYSS) از فرانسه نگارش شده و با تاکید بر نمونه‌های موردی تهران و پاریس تعریف شده است.  زیربنای پژوهش در این طرح بر تحلیل معنایی و هستی‌شناسانه منظر در بسترهای متفاوت ایران با فرهنگ اسلامی از یک سو و اروپا و فرهنگ مسیحی و یهودی از سوی دیگر با توجه به وجود زیرساخت‌های مشترک میان باغ‌های ایرانی و غربی، حول آرمان خلق بهشت زمینی بنا شده است. سه محور اصلی مطالعه عبارتند از : محور نظری؛ محور تاریخی و محور آمایش سرزمینی. این محورها در قالب سمینارهای مشترک و بازدید میدانی از پروژه‌های مورد نظر میان دو گروه تحقق خواهد یافت.

گزارش نخست این طرح به بررسی و شناخت مفاهیم منظر و طبیعت در شهر اختصاص داشت و در این نشست خانم پرفسور ناتالی بلان مدیر لابراتوار دکتری لادیس پاریس و آقای ایو لوژنبول استاد بازنشسته و مدیر پژوهش‌های علمی در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه و جناب دکتر ناصر براتی، دانشیار گروه شهرسازی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی قزوین و دکتر سیدامیر منصوری مدیر گروه معماری منظر دانشگاه تهران و رییس پژوهشکده نظر به بیان نتایج اولیه پزوهش های انجام و مباحث نظری در این زمینه در  فرانسه و ایران پرداختند.

  1. نهادینه شدن قانون مداری و تبعیت بدون قید و شرط از قانون
  2. نهادینه شدن نقد و نقادی
  3. نهادینه شدن رویکرد تفکر سیستمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *