دکتری پژوهش محور

دکتری پژوهش محور

نخستین بار براساس مجور شماره ۳۴۸۸۳/۲۲/۲ در سال ۱۳۹۲ و مجوز شماره ۷۲۱۳۰/۲۲/۲ در سال ۱۳۹۳ وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، پژوهشکده نظر اقدام به پذیرش دانشجو در رشته‌های معماری، شهرسازی و پژوهش هنر کرد. مدت زمان انجام رساله دکتری در این دوره ۳ سال است.

اهداف و رویکردها

تحقق دکتری پژوهش محور متناسب با فلسفه تحقیقات مبتنی بر تقاضا، نیازمند ساز و کارهای خاص است که از روند متعارف تعریف و تهیه رساله های دکتری در گروه هنر فاصله بسیار دارد. لابراتوار دکتری نظر پاسخی نظام مند به روند تعریف، هدایت و انجام پژوهشهای دکتری است که نقش مکمل در فرآیند سنتی مبتنی بر ترکیب راهنما-پژوهشگر را ایفا می کند.

هدایت رساله های دکتری به سوی نیازهای جامعه، زمینه سازی برای توسعه علمی و انجام تحقیقات بنیادی و توسعه ای در راستای پاسخگویی به تقاضای بومی مهمترین اهدف تشکیل لابراتوار دکتری منظر به مثابه نظام برنامه ریزی و مدیریت پژوهشهای دکتری است.

مدیریت پژوهشهای دکتری با مشارکت اساتید برگزیده ایرانی و موسسات علمی خارجی به منظور هم افزایی توانمندی های آنها و بسط ارتباط علمی ایران با جهان پیشرفته رویکرد نخست لابراتوار است. مشارکت پژوهشگران در فرآیند نقد علمی مسائل ایران از طریق نگارش و انتشار سازمان یافته و منظم یادداشتهای علمی تحت نظر مدیریت لابراتوار رویکرد دیگر برای تحقق اهداف پیش گفته است.

 ۱- ارائه پاسخی نظام مند به روند تعریف، هدایت و انجام پژوهشهای دکتری

۲- هدایت رساله های دکتری به سوی نیازهای جامعه

۳- زمینه سازی برای توسعه علمی و انجام تحقیقات بنیادی و توسعه ای در راستای پاسخگویی به تقاضای بومی

گروه گردشگری فرهنگ

گردشگری به مثابه نظام معرفت، از مهمترین نیازهای آینده جوامع خواهد بود. مشاهده و بهره گیری از تجربه و تمدن جهانیان نیازمند برنامه ریزی هایی فراتر از مدیریت جابجایی و اقامت گردشگران است. گردشگری در نگاه نوین، ابزار دانایی است و گردشگران انسانهای نیازمند تعلیم. موضوع گردشگری در جهان آینده، معرفت است و فعالیتهای امروز آن به عنوان پشتیبان و ابزار تأمین و تحقق آن کار خواهند کرد.

در این رویکرد، گردشگری فرهنگ، مهمترین وجه فعالیتهای گردشگری خواهد بود که لازم است از طریق انجام تحقیقات بنیادی و توسعه ای زمینه تولید ادبیات علمی مربوط به آن و روشهای تحقق گردشگری فرهنگ تدوین گردد.

گروه علوم و تاریخ هنر

تلفیق نظام مند رشته های علوم انسانی و هنر با محوریت اساتید هنر، زمینه تعریف حوزه های جدید در مطالعات عالی هنر را فراهم می کند که گروه علوم و تاریخ هنر مدیریت آن را بر عهده دارد.

مهمترین رسالت این گروه، خوانش نوین از هنر و تمدن ایران و اسلام بر مبنای قرائت ایرانیان و مسلمانان از تاریخ است. در کنار انبوه آثار منتشر شده پژوهشهای نظری هنر که به دست متخصصان غربی نگارش شده، لازم است آثاری با زاویه دید ایرانی و مبتنی بر فرهنگ اسلامی پدید آید که روایت ملموس تری از تمدن پیشینیان را برای نسل هنرمند امروز و فردای جامعه ما به ارمغان آورد. محصول چیستی پژوهشهایی قادر خواهد بود در صحنه عمل نیازمندیهای جاری جامعه ایران را به نحو کامل تری پوشش دهد.

گروه معماری منظر و محیط

فهم منظر، دستاورد تمدن امروز انسان است؛ تعریف نوینی از مکان است که کالبد و خاطره یا عین و ذهن را در هیبت موجودی واحد تعریف می کند. این تلفیق از فضا، رویکرد های جدیدی در همه رشته های مرتبط با فضا و مکان را به وجود آورده است. گروه پژوهش منظر با اتکا به این حوزه دانش، دیسیپلین علم فردا تعریف شده است. پژوهشگران رشته های معماری در گرایشهای مختلف با اتکا به این حوزه نظری را به سمت افق های جدید هدایت می شوند.

توجه به منابع شناخت شامل طبیعت، تاریخ و انسان نقش مهمی در فهم مکان به عنوان پدیده ای که هستی آن، بر اساس تعریف، وابسته به انسان است، ایفا می کند. محور مطالعات معماری در این گروه، تلقی نوین منظر از فضاست.

 

مراحل ایفای نقش به عنوان پژوهشگر دکتری پژوهش‌محور
  • شرکت در کنکور سراسری دکتری سازمان سنجش آموزش کشور
  • شرکت در مصاحبه دکتری لابراتوار نظر
  • داوطلبان پس از اخذ نمره قبولی در کنکور سراسری دکتری، از طریق سازمان سنجش برای مصاحبه دکتری به پژوهشکده نظر هدایت می‌شوند.

  • ثبت نام
    داوطلبان پس از دریافت نتیجه قبولی در مصاحبه دکتری، مراحل ثبت نام خود را طبق دستورالعمل اختصاصی پژوهشکده طی خواهند نمود. تأمین هزینه پژوهشی دوره دکتری بر عهده سازمان حمایت‌کننده از طرح پژوهشی است.
  • گذراندن واحدهای نظری
    براساس آیین‌نامه دوره دکتری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دوره‌های دکتری پژوهش‌محور حداکثر ۸ واحد درسی می‌تواند در برنامه درسی مصوب هر رشته پیش‌بینی شود. لابراتوار دکتری نظر در جهت بالابردن بینش پژوهشی پژوهشگران خود واحدهای درسی مورد نیاز برای تهیه یک رساله دکتری موفق را تدوین و کلاس‌های مورد نظر را با اساتید مجرب آن مبحث برگزار می‌کند. از این رو پژوهشگران در نیمسال اول و دوم تحصیل خود ۸ واحد نظری را طی می­‌کنند.
  • تهیه پروپوزال اولیه و تعیین استاد راهنما
  • پژوهشگران در سه ماه نخست نیمسال اول دوره دکتری خود در چارچوب برنامه درسی لابراتوار، نسخه اولیه پروپوزال خود را تهیه و برای تعیین استاد راهنما به شورای مدیریت لابراتوار تحویل خواهند داد.

  • تکمیل پروپوزال زیر نظر استاد راهنما
    پس از تعیین استاد راهنما، پژوهشگر دکتری مرحله تکمیل پروپوزال خود را زیر نظر وی پیش برده و در پایان نیمسال اول به مرحله دفاع از آن می‌رسد.
  • دفاع از پروپوزال
    پس از تکمیل پروپوزال، استاد راهنما موافقت خود را با برگزاری جلسه دفاع همراه با پیشنهاد سه نفر استاد متخصص، به عنوان استاد داور، به لابراتوار دکتری اعلام می‌نماید. پس از آن شورای علمی لابراتوار با بررسی پروپوزال، به تعیین هیئت داوران و تشکیل جلسه دفاع پروپوزال می­پردازد.
  • گذراندن کلاس‌های مهارتی
    پژوهشگران موظف‌­اند تا پایان سال دوم تحصیل در دوره دکتری، ۳۰ ساعت کلاس شامل یادگیری نرم‌افزار و مهارت‌های مربوط به پژوهش و تدوین رساله دکتری خود را بگذرانند.
  • مرحله تدوین رساله
    پژوهشگران با راهنمایی استاد راهنما و مشاور خود که به صورت منظم و حداقل یک بار در ماه در محل لابراتوار دکتری برگزار می­شود، مراحل تکمیل رساله را پیش خواهند برد. علاوه بر آن در جهت هماهنگی کار استاد راهنما و مشاور در طول هر ترم یک جلسه مشترک با حضور هر دو استاد برگزار می‌شود.
    پژوهشگر در پایان هر ترم، موظف به ارائه گزارش از پیشرفت رساله خود است. این گزارش توسط هیئت قضاوت، داوری و ارزش‌گذاری می‌شود.
    دانشجویان در هر سال تأییدیه پذیرش یک مقاله علمی پژوهشی، یک مقاله علمی _ ترویجی و مدارک انتشار ۶ نقد کاربردی تخصصی در حیطه کاری خود را به لابراتوار تحویل خواهند داد. در صورت تکمیل امتیازات، پژوهشگر می­تواند در سال بعد ثبت­‌نام کند. در غیر این صورت ناگزیر خواهد بود تا کسب امتیاز لازم در مرحله قبلی متوقف شود.
  • دفاع از رساله دکتری
    پس از اتمام مراحل تهیه رساله دکتری و تأیید استاد راهنما و لابراتوار، پژوهشگران می‌توانند از رساله دکتری خود دفاع کنند. حداقل مدت تهیه و نگارش رساله سه سال بعد از اولین ثبت نام است.
  • تمدید سنوات تحصیل
    مطابق آیین­‌نامه دکتری پژوهش‌محور، در صورت عدم آمادگی پژوهشگر دکتری برای دفاع از رساله خود، مدت تحصیل وی با موافقت استاد راهنما و تصویب شورای علمی لابراتوار می‌تواند حداکثر تا ۵ سال تمدید شود. پرداخت هزینه سنوات اضافی بر عهده سازمان حمایت‌کننده طرح خواهد بود.

 


این نوشته ارسال شده در دسته بندی نشده. نشانه گذاری کنید پیوند یکتا.