شکوفایی اقتصادی که بخشی از ارکان سرزندگی جزیره کیش است آنجا را به بهشت نیروی های کار غیربومی تبدیل کرده است!

 

جزیره کیش یکی از اصلی ترین مقصد های گردشگری داخلی در ایران بوده و علاوه بر اینکه مردم برای تمدد اعصاب و تفریحات آبی به این جزیره سفر می کنند، خرید و بازارهای آن از جذابیت زیادی برخوردار است.

 حزیره کیش از سراسر ایران پذیرای گردشگران است.بازديد كنندگان از جشنواره عمدتا افرادي هستند كه براي خريد به جزيره مي آيند.  استقبال از خرید به اندازه‌ای است که در كوتاه مدت ، هدف توسعه كيش بايد تأكيد بر بازارهاي فعلي وتوسعه محصولات جديد براي اين بازارها باشد (مهندسین مشاور باوند،1384). یکی از فعالیت های اصلی که به منظور جذب مردم به جزیره کیش انجام می شود برگزاری فستیوالهای خرید است. سوالی که در ذهن متبادر می گردد این است که تاثیر این جشنواره های بر سرزندگی شهری چیست؟ آیا برگزاری این جشنواره ها باعث اشتغال افراد بومی جزیره می شود؟


تصویری از یکی از جشنواره های تابستانی برگزار شده در کیش(کیشوند نیوز،1396)

جشنواره های تابستانی معمولا با هدف اصلی خرید برگزار می شود که با فعالیتهای جانبی زیادی همراه است. به طور مثال در جشنواره تابستانی سال 96 فعالیت هایی نظیر اجرا جنگ های کودکان، کلیپ، شعر و موسیقی، مسابقه های مختلف و نمایش در اماکن گردشگری کیش، رالی خانوادگی از سراسر کشور به مقصد جزیره کیش، برگزاری کنسرتهای شبانه خوانندگان محبوب،  قرعه کشی جوایز جشنواره ، اهدای جایزه سفر به کیش در مراکز خرید معروف شهرهای کشور، به انجام می رسد. تمامی اینها باعث حضور پر جنب و جوش و آگاهانه و اختیاری مردم در فضاهای شهری جزیره می گردد. علاوه بر اینها به سبب همین حضور مردم در تمامی ساعات شبانه روز (گویی که جزیره خواب ندارد) باعث امنیت جزیره می گردد . این امنیت بیشتر به خاطر نظارت همگانی مردم بر مردم است تا نظارت نیروی انتظامی بر مردم. از حیات شبانه ، امنیت و تنوع کاربری گذشته ، بازارهای فصلی و جشنواره های خرید شاهرگ حیات در جزیره کیش هستند. در سرتاسر جزیره کیش مجتمع های خرید بسیاری وجود دارد که علاوه بر اینکه مردم برای خرید به آنها مراجعه می کنند بسیاری نیز برای گذران اوقات فراغت و پرسه زنی در آن حضور می یابند. یا اینکه در رستورانهای متنوع مراکز خرید بزرگی مثل ” مرکز خرید کیش ” به صرف غذا مشغول می شوند که این حضور خود باعث سرزندگی شهری بیشتر در جزیره کیش می گردد. اما مهمترین نقشی اینگونه جشنواره ها سوای تشویق مردم به حضور و جنب جوش دارند القای سرزندگی و حیات اقتصادی است زیرا با تقویت اقتصاد شبانه و گردشگری و گردش سرمایه ، اقتصاد جزیره پویا می گردد.اما نکته ای که قابل توجه است این است که اغلب کسانی که از این جشنواره های خرید سود می برند افراد غیربومی هستند. به نقل از مهرنیوز در این سالها دانشجویان فارغ التحصیل بومی جزیره مورد بی مهری قرار گرقته اند که بسیاری از کیشوندان را نسبت به حضور نیروی کار وارداتی از تهران و سایر استانهای کشور گلایه مند کرده است.در حقیقت شکوفایی اقتصادی که بخشی از ارکان سرزندگی جزیره کیش است آنجا را به بهشت نیروی های کار غیربومی تبدیل کرده است.در صورتیکه استفاده از نیروهای کاربومی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است.

به طور کلی می توان گفت برگزاری فستیوالهای مناسبتی علاوه بر اینکه سبب حضور مردم و جشن های رنگ و نور و قدم زدن در مجتمع های خرید و …  می گردد از بعد عمیق تری باعث سرزندگی یک شهر می شود و آن بعد ، اقتصاد پویا است که معمولا در برنامه هایی که برای احیا و سرزندگی یک مکان صورت می گیرد این مولفه به فراموشی سپرده می شود زیرا در این قبیل برنامه ها معمولا به پیاده راه سازی ، مبلمان شهری  و اقداماتی از این دست بسنده می شود.از طرف دیگر این شهم کیشوندان و بومیان کیش از این شکوفایی و جنب و جوش اقتصادی بسیار پایین  است و جا دارد که از ظرفیت های بومی منطقه برای حیات اقتصادی بیشتر منطقه آزاد بهره برد.

 مراجع و مآخذ:

  1. باوند.مهندسین مشاور،1384،طرح جامع مقصد جزيره كيش« باغ ايراني در خليج فارس »گزارش نهايي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *