ممنوعیت تردد وسایل نقلیه در کوچه مروی، رواج پیاده مداری یا کاهش نفوذ پذیری بافت؟

کوچه مروی یکی از کوچه های تاریخی تهران با قدمتی حدود 200 است که در نزدیکی بازار تهران قرار داردکه در دهه 80 مورد بازسازی و احیا قرار گرقته است.هدف اجرای برنامه های اصلاحی و طرحهای شهری در این محل ، این بوده است که بازدید کننده در این فضا حال و هوای تهران قدیم را داشته باشد و به نوعی با ترویج پیاده مداری ، حال هوای مثبت و سرزنده ای به کوچه مروی هدیه گردد.اینکه تا چه حد این برنامه موفقیت آمیز بوده است موضوعی است که قابل تامل می باشد.

پروژه ای که توسط سازمان زیبا سازی شهر تهران اجرا شد دارای پیامدهای مختلفی است.به طور مثال با ممنوع کردن ترافیک سواره نفوذپریری بافت کاسته شده است و بسیاری از کسبه از نبود امکان حمل و نقل برای اجناسشان در سختی هستند  و گاها با استفاده از موتورسیکلت و چرخ های دستی به حمل بار اقدام می نمایندکه این موضوع نه تنها زیبنده یک مکان با هویت تاریخی نیست بلکه امنیت تردد عابران را نیز دچار مشکل می نماید.علاوه بر این برخی از مردم برای جابه جا کردن اجناس خریداری شده با مشکل مواجه هستند.در حقیقت این ممنوعیت عبور و مرور خودرو باعث کاهش نفوذ پذیری و در نتیجه کاهش پاسخدهی این فضای شهری گردیده است.

1استفاده از گاری برای حمل و نقل در کوچه مروی

 

از طرف دیگر در بسیاری از خیابان های پیاده مدار و تاریخی دنیا ترافیک سواره و پیاده از یکدیگر جدا نشده اند و ترافیک سواره و پیاده با یکدیگر در صلح هستند. به طور مثال در خیابان استقلال ترکیه ،با اینکه اولویت در مسیر با  عابر پیاده است ، اما خطوط تراموای نیز قابل دسترس  هستند.خیابان شانزه لیزه در فرانسه خیابانی پیاده مدار است در اینجا نیز جدایی ترافیک سواره و از پیاده را مشاهده نمی نماییم نمونه مشابه این صلح بین سواره و پیاده را در پیاده راه تاریخی باب همایون تهران می بینیم. در خیابان باب همایون نیز امکان حمل و نقل سواره به گونه ای  متناسب با حال و هوای تاریخی بافت فراهم می باشد و ممنوعیت تردد خودرو باعث کاهش نفوذ پذیری بافت شهری نگردیده است.در این خیابان حمل و نقل با استفاده از وسیله نقلیه ای شبیه به لوکوموتیو های قدیمی صورت می گیرد که با  روحیه قدیمی خیابان هماهنگ است و مردم برای رفت و آمد و حمل و نقل خریدهایشان( خیابان یاب همایون نزدیک به بازار تاریخی تهران است) از آن استفاده می کنند.

2خیابان پیاده مدار شانزه لیزه،عدم جدایی ترافیک سواره و پیاده

3خیابان استقلال ترکیه، سرزنده و پیاده مدار

4

افزایش جذابیت خیابان باب همایون با استقاده از حمل و نقل نوستالژیک(عکس از علیرضا کیانپور)

با این اوصاف و بررسی اجمالی چند خیابان پیاده محور موفق در دنیا مشاهده می کنیم که در هیچ یک از آنها حذف کامل حرکت سواره صورت نپذیرفته است.در حقیقت در این نمونه ها رمز موفقیت   کنترل ترافیک سواره، بدون ممانعت از حضور آن، درهمزیستی مسالمت‌آمیز با حرکت پیاده بوده است که اصطلاحا به این خیابان ها خیابانهایی با ترافیک آرام می گویند و در آنها همچنان اولیویت با عابر پیاده است.البته برای کوچه مروی نیز پیاده کردن ایده هایی نظیر آنچه در خیابان باب همایون مشاهده می گردد زیبنده است و منظور از ترافیک سواره اتومبیل شخصی نمی باشد. بنابراین بهتر است در کوچه مروی که یکی از محورهای تاریخی شهر تهران است نیز ترتیبی برای استفاده از وسایل نقلیه داده شود به طوری که فضای تاریخی و پیاده مدار بافت نیز مخدوش نشود به طور مثال استفاده از لوکومتیو های قدیمی برای حمل و نقل ایده خوبیست و به جذابیت و سرزندگی مکان می افزاید. البته باید در نظر داشت که نمی توان برای همه خیابان ها و گذر ها از یک قاعده خاص پیروی نمود و هر خیابانی با توجه به شرایط و زمینه ای که در آن قرار دارد نیازمند مطالعه و در نظر گرفتن همه جوانب امر می باشد.

منابع:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *