تولید، شرط استقلال و بقای جامعه است که در عرصه علم، «پژوهش» مصداق آن است. در میان راهبردهایی که می‌تواند به رونق تولید علم به عنوان هدف برنامه‌های پژوهشی منجر شود، راهبرد مشارکت بخش خصوصی، شرط لازم موفقیت پژوهش در قبال نهادهای کشور است. پژوهشکده نظر که فعالیت خود را در سال 1380 آغاز کرده، طی دو دهه در راستای دستیابی به اهداف «مشارکت در توسعه جامعه در حوزه هنر و معماری»، «خوانش نوین از فرهنگ و هنر ایران و اسلام»، «تدوین روایت انقلاب اسلامی از هنر و معماری»، «گسترش مرزهای دانش» راهبردهای «تمرکز بر تولید محتوا»، «گفتمان‌سازی از طریق مطالعات راهبردی و انتقادی» و «فعالیت در مقیاس بین‌المللی» را به‌کار بسته است. این اهداف در گرو تولید علم در چارچوب گروه‌های پژوهشی تعریف‌شده در این سازمان قابل‌تحقق است که عبارتند از:

منظر، محصول شناخت جدید انسان از محیط است؛ پدیده‌ای عینی ـ ذهنی که از تعامل انسان، تاریخ و طبیعت نشأت می‌گیرد. یافته‌های نوین در تعریف «مکان» به ایجاد رشته منظر و رشته‌های وابسته به آن به عنوان دیسیپلینی جدید شد که به سرعت در حال گسترش است. گروه پژوهشی «معماری منظر و محیط» با تعریف پژوهش‌های بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی و ارتباط با مراکز بزرگ علمی دنیا نقش مهمی در تبیین ابعاد علمی این حوزه در کشور ایفا می‌کند. تدوین برنامه دکتری نظر که پس از تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی هم‌اکنون در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود و برنامه‌ریزی ۶ رشته کارشناسی ارشد در این حوزه از دستاوردهای این گروه است.

اعضاء

فعالیت ها

گرایش عمومی در این گروه بر مطالعات محیط و فضای زیست انسان‌ساخت، وحدت‌گرایی ساختاری پویا متمرکز است. برای تحقق‌بخشیدن به این هدف، این مجموعه ضمن تبیین ایده‌ای برخاسته از بیان‌های فلسفی کل‌نگر و گسترش مباحثی چون توسعه پایدار و فرهنگ‌مدارانه محیط، رابطه ارگانیک انسان و محیط (در مقابل رابطه مکانیکی)، توسعه محیط با گرایش‌های مشارکت‌جویانه، ارتقای کیفیت محیط و فضای زیست انسان، تبیین تعاریف جدید از محیط و فضا و ترویج دیدگاه توسعه محیط به عنوان بخشی از توسعه انسانی و نهایتاً تبیین و ترسیم چارچوب‌های تمدن جدید برای جامعه و کشور ایران، به پژوهش و آموزش (فرهنگ‌سازی) در سطوح راهبردی، کاربردی و اجرایی نیز می‌‌پردازد.

اعضاء

فعالیت ها

اين گروه به بررسی و تحليل هنر با اتخاذ روش تحقيق علمی در ارتباط با علوم مختلف از جمله تاريخ، باستان شناسی، جامعه شناسی، روانشناسی و اديان می پردازد. راهبرد اساسی آن، توجه به بنيان های فرهنگ و تمدن ملل به ويژه دنيای شرق در تبيين هنر و خوانش جديد از تاريخ هنر و تمدن ايران است. پديدآمدن منابع و پژوهش هايی در زمينه تاريخ هنر، فلسفه هنر، زيباييشناسي و جامعه شناسی هنر از نتايج تعامل اين گروه با متخصصان علوم مرتبط خواهد بود. گروه علوم و تاريخ هنر قصد دارد با دعوت از صاحب نظران حوزه های مرتبط با گروه، و زمينه سازی علمی طرح نظرات انتقادی ايشان درباره هنر و تضارب آرا به رشد و توسعه دانشهای نظری مرتبط با هنر مدد رساند.

اعضاء

فعالیت ها

صنعت گردشگری در دنيای امروز ابعاد گسترده تری نسبت به تعاريف قديمی آن يافته است. تکيه اصلی در تعريف قديمی آن بر جابجايی مکانی و ترک اقامتگاه اصلی بوده است. ديدگاه های نوين در مورد گردشگری، ظرفيتهای آن به عنوان مقوله فرهنگی و ارتباطی را با عمق بيشتری نشان داد. اين نظريه ها به نوبه خود برای گردشگری، نقشهای جديدی در روند تکامل و توسعه اجتماعی تعريف کرد که ظرفيت آن برای آموزشهای اجتماعی و تعميق روابط فرهنگی در يک جامعه و ميان جوامع گوناگون از آن جمله است. گروه گردشگری با ترکيبی از صاحبنظران و انديشمندان اين حوزه و در راستای تأمين اهداف فوق برنامه ريزی شده که توسعه علمی گردشگری و ارتباط آن با صنعت گردشگری را به دنبال دارد. اين گروه با محوريت گردشگری ذهنی در تلاش است از طريق توليد و توسعه ادبيات علمی اين رشته، زمينه ارتقای آموزش و حرفه گردشگری در ايران را فراهم آورد.

اعضاء

فعالیت ها