بسمه تعالی
دستورالعمل نگارش یادداشت “نقد حال“
پژوهشکده نظر؛ اردیبهشت ۱۳۹۴
مهمترین رسالت متخصصان، خدمت به جامعه است. علم باید در جهت رفع نیازهای مردم و در راه رشد و کمال به کار گرفته شود. مشکل بزرگ کشورهای در حال رشد، عدم تناسب علوم رایج در دانشگاههای آنها با نیازهای جاریشان است. سهم کم پژوهش در این جوامع، بیانگر عدم ارتباط میان علم و نیاز مردم است. در این حالت، علوم و دانشگاهها به راه خود میروند و جامعه نیز با واردات علم و فراوردههای آن نیاز خود را رفع میکند.
سهم پژوهش، شاخص اصلی تولید علم است. در جامعهای که علم تولید نشود، در حالی که نیازها به طور مستمر افزوده میشوند، وابستگی و توسعه نیافتگی تداوم مییابد. کشف نیازهای جامعه ضرورت برنامهریزی برای رشد پژوهش است.
متخصصان وظیفه دارند از طریق رصد معضلات جامعه در حوزۀ دانشی خود، نیازمندیهای جامعه در امر پژوهش را آشکار کنند. نقد کارشناسی، مهمترین اقدام برای رصد کاستیهای جامعه است. این کار، هم دشوار و هم هزینهبر است. در غیاب اطلاعات و آمار نظاممند، کشف نقاط کور برنامههای توسعه دشوار و بیان آنها در جامعه تودهوار پرهزینه است. لکن مردم چشم انتظار دخالت کاربردی و مؤثر کارشناسان در صحنه مدیریت جامعه هستند.
پژوهشکده نظر در چهاردهمین سال فعالیت خود عزم ورود به این عرصه را کرده است. به این منظور هر هفته با استعانت از پژوهشگران دکتری برنامههای جاری جامعه را در قالب “نقد حال” مورد توجه قرار میدهد. مخاطبان پژوهشکده کثیری از متخصصان و مدیران حوزه هنر، شهر، معماری، منظر، محیط، میراث فرهنگی و گردشگری هستند که انتظار دارد نقدها بتوانند در کارشان مفید باشند. صفحه نقد با جلب همکاری فرهیختگان و ارزیابی بازخوردهای مرحله اول، به تدریج با آهنگ سریعتر و متنوعتر تداوم و توسعه خواهد یافت. برای وحدت رویه برخی قواعد نگارش نقد تشریح می شود.
ضوابط شکلی و ساختاری
- نقد در کمتر از هزار کلمه تنظیم شود.
- نوشته نوعی تیترگذاری آشکار یا پنهان داشته باشد؛ هر پاراگراف به یک بعد از موضوع بپردازد.
- جمله نخست نقد، سوال و موضع اصلی را به طور صریح بیان کند.
- نتیجه گیری به صورت روشن در پایان پاراگراف آخر( و یا در کل آن) بیان شود.
- هیچ مطلب تکراری در متن وجود نداشته باشد. هر جمله قابل حذف، حذف شود.
- کوتاه بودن نوشته، برتری محسوب میشود.
ضوابط محتوایی
- فقط به یک موضوع پرداخته شود.
- در این نقد جامعیت تحلیل مدنظر نیست، بلکه زاویه نگاه منتقد به مهمترین و استراتژیکترین وجه مسئله معطوف میشود تا کاستی اصلی برنامه نورافشانی شود.
- موضوع نقد، یک امر کلی که داوری عمومی راجع به آن روشن است، نباشد.
- ترجیح بر این است که موضوع، کاربردی و مسئله روز باشد.
- مسئله نقد، حالت استراتژیک داشته باشد؛ یعنی در میان ابعاد مختلف مسئله ای انتخاب شود که نسبت به سایرین اولویت دارد، طوری که حل سایر مسائل وابسته به حل آن است.
توصیه های جهت گیری
- موضوع نقد در مرحله نخست برنامه های اجرایی و در مرحله بعد نظریه های علمی و فنی تاثیرگذار بر اجرا را در بر گیرد.
- از سر خیر خواهی و معطوف به بهبود امور باشد؛ جناحی نباشد.
- واضح و روشن باشد. مبهم، مغلق و پیچیده نباشد که نیاز به تفسیر داشته باشد.
- استدلالات نقد برای خواننده ملموس باشد.
قالب های نگارش نقد
قالب نگارش نقد (صفحه اول)
شامل موارد ذیل
- Headline : جمله اصلی خبر که میتواند نقل مستقیم از متن خبر نیز باشد.
تعداد کلمات: 12-10 کلمه
- Subhead: جمله دوم که براساس هدلاین اطلاعات بیشتری میدهد.
تعداد کلمات: 12-10 کلمه
- Dateline: محل خبر (به عناون مثال: لابراتوار دکتری)،گروه خبر، کد خبر و تاریخ انتشار، نام نویسنده
قالب نگارش نقد (صفحه دوم)
شامل موارد ذیل
- Lead : اولین پاراگراف خبر و پاسخ به سؤالات who, what, when, where and why question (مقدمه خبر)
تعداد کلمات: 200- 250 کلمه
- Body: توضیحات با جزئیات
تعداد کلمات: 300- 500 کلمه
- Boilerplate: پاراگراف کوتاه در خصوص مسئله (نتیجه و پیشنهاد)
تعداد کلمات: 200- 250 کلمه
- منبع و مشخصات نویسنده (نام و نام خانوادگی، آخرین مدرک تحصیلی، ایمیل)
خیلی آموزش خوبی بود. استفاده کردم ممنون