گالری هنر و پژوهش نظرگاه به بهانه رونمایی کتاب GIS« برای معماران منظر» که محصول مشترک سازمان زیباسازی شهر تهران و انتشارات پژوهشکده نظر است، نشستی با عنوان”معماران منظر، طلایه‌داران استفاده از GIS ” را برگزار کرد.

این نشست با حضور مهندس امیرمحمد طوسی/ شرکت کاوش راه اندیشه  ,دکتر مریم لسان/ دانشگاه صنعتی نوشيروانی,دکتر آیدا آل‌هاشمی/ دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین، دکتر محمدصالح شکوهی بیدهندی/ دانشگاه علم و صنعت ایران عصر سه شنبه  17 بهمن درپژوهشکده نظر برگزار شد.

در ابتدا دکتر آل هاشمی به تاریخچه ارتباط و پیوند نرم ­افزار GIS و رشته معماری منظر اشاره کرد که یان مک کارک در سالهای ۱۹۶۰ ۱۹۷۰ در گروه معماری منظر دانشگاه پنسیلوانیا که منطق اولیه GIS را به صورت دستی در طبقه بندی و تحلیل لایه های اطلاعاتی دخیل در برنامه ریزی منظر مورد استفاده قرار می­داد. در دهه 1990 در نهایت کد لابراتور دکتری برنامه ریزی منظر که دانشگاه هاروارد پایه های شکل گیری GIS شروع شود و یکی از استادید این لابراتوار در نهایت شرکت ESKI را تاسیس کرد.

ایشان متولد شدن GIS از مباحث رشد معماری منظر را نشانی از ارتباط قوی این نرم افزار با رشته بیان کرد و پرداختن دانشجویان به این نرم افزار به عنوان ابزاری در دست دانشجویان منظر را ضروری دانست.

دکتر لسان از تجربه فعالیت انجمن علمی دانشجویی معماری منظر دانشگاه تهران در ترجمه منابع برای رشته معماری منظر صحبت کرد و به تجربیات خود در استفاده از این نرم افزار در پروژه هایی در خارج از کشور اشاره کرد و اطلاعات مربوط به سن جنس فرهنگ و … را وارد نرم افزار GIS کرد و این نرم افزار کمک کرد که داده ها راحت و دقیق تحلیل شوند. ایشان که استفاده دانشجویان رشته هایی مانند معماری منظر در تحلیل داده های اولیه را از نکات خوب فضاهای آموزشی که خارج از کشور دانست .

دکتر شکوهی از تجربه خود در آموزش نرم ­افزار GIS به دانشجویان رشته های شهرسازی صحبت کردند،  یادگیری و استفاده ازنرم افزارGIS را در مقطع فوق لیسانس ضروری دانست ایشان GIS را نه ابزار جدید بلکه نمونه ای جدید که برنامه ریزی تحلیل و فکر کردن را ایجاد میکند معرفی کرد و عدم علاقه و مقاومت دانشجویان و برخی اساتید دانشگاهی برای استفاده از نرم افزارهای جدید و معرفی این درس به عنوان درسی اختیاری را سدی در برابر پیشرف فضای علمی و و اماده کردن دانشجو برای ورود به عرصه کار حرفه ای دانست .

ایشان به روز بودن شرح دروس  و به خصوص دروسی مانند GIS را مهم تلقی کرده و اضافه نمود که کتاب حاضر ازاین جهت جذاب است که به روز و کاربردی است و با رویکردی که در معرفی پروژه های واقعی و روش استفاده از GIS در این پروژه ها را دارد بسیار ملموس است.

مهندس طوسی با اشاره به تجربه خود از تلاش درزمینه یافتن زبان مشترک میان GIS و دانشجویان معماری منظر گفت و توجه به دو گروه را مهم دانست یکی متخصصان و دیگری کاربران در این مدل کاربر درگیر موضوع های تخصصی نمی شود بلکه به حیطه ی تخصصی خود که تحلیل نیاز ها است می پردازد و این متخصص GIS است که با در اختیار داشتن نیازسنجی های دقیق و قابل فهم به ورود اطلاعات در نرم افزار می پردازد. در اصل ایشان این را زبان مشترک متخصصان و کاربران دانستند که چگونه با نیازسنجی دقیق می توان طراحی و برنامه ریزی با نرم افزار  دقیق تر ارائه گردد. و نمونه مناسب را کتاب حاضر معرفی نمود که نشان میدهد GIS قرار است چه کمکی کند و چه داده هایی  در آن نیاز است. درنهایت گفت دانشجویان شرکت های طراحی و مهندسی باید بدانند چطور و برای چه کارهایی باید از آن استفاده کنند و نرم افزار چه قابلیت هایی دارد.

در بخش بد پرسش و پاسخ از میزان موفقیت، توانایی نرم­افزار GIS در پاسخ به نیاز های روز معماران منظر سوال  شد. دکتر امیر منصوری  عدم توان نرم افزار در تحلیل تمام داده های کیفی را مورد نقد قرار داد ودر مواردی حضور شخص برای تحلیل نتیجه گیری و انتخاب را ضروری دانست . ایشان با اشاره به فاکتورهای ذهنی کیفی مانند زیبا دلپسند و … تحلیل نرم افزار در این زمینه را سخت و دانش بشر را ناکافی دانست.

مراسم رونمایی از کتاب «GIS برای معماران منظر»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *