چندی پیش در انتهای اتوبان یادگار امام، منطقه 9 تهران، المان شهری جدیدی کارگذاشته شد. مهرنوش مردیها، طراح این اثر، در توضیح این در سایت زیباسازی نظراتی ارائه داد که مهمترین بخش آن نیز به عنوان تیتر خبر جانمایی این المان انتخاب شد.1 وی گفت:«کلیت اثر من بر اساس یک سری فرمهای منحنی و ترکیب آن با شبکههای توخالی شکل گرفته است که بازی نور و سایه را به وجود میآورد. این اثر اشارهای به فرمهای گنبدی شکلی دارد که پس زمینه مذهبی را در خود جای دادهاند و هم افرادی که پسزمینه مذهبی داشته باشند این برداشت را از چنین سازهای خواهند داشت. این هنرمند مجسمهساز گفت: بازی نور و سایه در این اثر صرفاً زیبایی بصری ایجاد میکند و تنها به عنوان یک المان در مسیر دریافتی مذهبی به ذهنم رسیده است و خاصیت المان این است که مخاطب را درگیر میکند.»2 این سازه آهنی به واسطه فراخوانی مذهبی طراحی شده است که سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار نمود.
آثار هنر شهری به جهت مخاطب محور بودنشان، چنانچه بخواهند معنایی فراتر از فرم و رنگ و زیبایی را به مخاطب منتقل کنند باید خود گویای پیام خود باشند و نیازی به توضیح از طرف کارفرما و یا خالق اثر وجود نداشته باشد. تشریح معنایی که میتوان از یک اثر هنر شهری استنباط کرد باید بر عهدهی مخاطب اثر باشد. المان نصب شده در اتوبان یادگار امام در برخورد اول و ارزیابی زیباییشناسانه نمیتواند ارتباطی با پیشینههای مذهبی مردم تهران برقرار کند. چنانچه منظور از پسزمینهی مذهبی در این اثر به طور مشخص مذهب اسلام با توجه به مخاطبین مسلمان آن باشد، اثر موفقی محسوب نمیشود. فرمهای انتخاب شده برای این طرح الزامی در مخاطب برای دریافت معنایی مذهبی ایجاد نمیکند. فرم نیمکره بالای طرح ارتباطی با فرم گنبدهای متاخر هنر اسلامی که آشنای مسلمانان امروزی است، ندارد و چنانچه اندکی با تاریخ معماری ایران آشنایی داشته باشیم میدانیم که این فرم گنبد به هنر ساسانی و معماری چارتاقی ارتباط دارد. به عنوان نمونه میتوان به مقبره امیراسماعیل سامانی در بخارا اشاره کرد که در دوره سامانیان با الهام از معماری ایران باستان ساخته شده و گنبد آن به شکل یک نیمکره کامل است.
صرف وجود فرمی محدب در قسمت بالای یک سازه معنای مذهبی به آن تزریق نمیکند. برای مخاطب عام که آشنایی با تاریخ هنر ایران ندارد مواجهه با این فرم صرفاً المانی مدرن را یادآوری میکند که برخی عناصر شهری چون مربعهایی شبیه به پنجرههای مدرن برجهای شهری نیز بیش از پیش مدرن بودن آن را گوشزد میکند.فرم های استوانهای سیلو مانند در این سازه نیز مجدداً یادآور فرمهای معماری مدرن است. کلیت این اثر میتواند به واسطهی فرم نیم کره بالای آن، نقش گلی که به صورت منفی بر روی کره ایجاد شده و رنگ مسی یادآور هنرهای سنتی ایران، هنری پست مدرن تلقی شود، اما دریافت مذهبی از این اثر حتماً نیاز به تشریح هنرمند و آگاهی از سیاستهای سازمان زیباسازی شهر تهران دارد. حتی در انتخاب جنس المان نیز توجهی به تلاش برای نمود پیشینه مذهبی در آن نشده است. این تنها فرم نیست که میتواند بیانگر باشد، بلکه جنس اثر هنری نیز حامل معناهایی مهم برای مخاطب است. آهن میتواند جنسی مناسب برای المانهای شهری باشد اما چنانچه از مصالحی چون آجر و کاشی، که بیشتر یادآور معماری مذهبی هستند بهره برداری میشد، اثر به مفهوم مورد نظر کارفرما نزدیکتر بود. رنگ انتخابی نیز با وجود مذهبیبودن برای مفاهیم مذهبی کاربردی ندارد. به این ترتیب این اثر نه به لحاظ فرم، نه جنسیت و نه رنگ نمیتواند پس زمینهای از مذهب در خود داشته باشد.
ضمناً بیان این موضوع که افرادی با پسزمینه مذهبی میتوانند برداشتی مذهبی از چنین سازهای داشته باشند این ابهام را به وجود میآورد که اگر دریافت مذهبی اتفاق نیفتد، پس شخص دارای پیشینه مذهبی نیست. به این ترتیب معنایی به اثر اطلاق شده و استدلال صحت وجود این معنا که باید در خود اثر یافت شود به مخاطب واگذار شده است. عدم ارتباط بصری این المان با محیط پیرامون خود و به این ترتیب عدم تقویت حس مکان معضل دیگری است که سبب میشود این اثر به عنوان هنر شهری اثری موفق محسوب نشود. درگیر شدن مخاطب با اثر که به عنوان نقطه قوت آثار المان شهری در نظر گرفته میشود و مورد نظر هنرمند این اثر نیز بوده است، از بعد درگیری مثبت یا منفی قابل ارزیابی است. عدم ارتباط مکان با اثر در شهر عملاً درگیری منفی بین مخاطب و اثر برقرار میکند. با توجه به مشاوره سازمان زیباسازی با هنرمند برای جانمایی اثر3 لازم بود در صورت محدودیت مکانهای انتخابی تغییراتی در طرح متناسب با فضای تعریف شده برای آن صورت میپذیرفت. در آثار مخاطب محور میتوان انتظار برداشتهای متفاوت و متعددی از یک اثر داشت. اما چنانچه مخاطب محور بودن این اثر مورد توجه هنرمند نبوده و از پیش تلاش شده تا مفهومی مذهبی در آن القا شود، پس بستر سوق دادن مخاطب به این مفهوم نیز باید در اثر فراهم میشد. نیت و هدف از طراحی اثری هنری لزوماً به معنای نمود پیداکردن منظور هنرمند در اثر نیست. مرتبط کردن اثری هنری با ایدههایی که مخاطب از طریق رویت اثر قادر به درک آنها نیست میتواند در حکم تزریق و چسباندن مفاهیم به اثر باشد. چنین روشی در طراحی و انتخاب آثار هنر شهری مقبول نبوده و نیازمند توضیح نوشتاری قابل رویت و واضحی در کنار اثر است. تلاش برای تفسیر اثر از جانب هنرمند و یا کارفرما بهگونهای متفاوت از داشتههای اصلی اثر، علاوه بر تخطئه مخاطب، شان و هویت واقعی اثر را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.
پینویس:
1- تیتر خبر: «فرم گنبدی شکلی که پس زمینهای مذهبی دارد»
2-به نقل از سایت: www.zibasazi.ir/fa/urban-arts/item/9762-
3- این هنرمند مجسمه ساز گفت: «این اثر به واسطه فراخوانی مذهبی طراحی شد که سال گذشته سازمان زیباسازی شهر تهران آن را منتشر کرده بود و من در جاینمایی آن دخالتی نداشتم. اما این اقدام با مشاوره خود من صورت گرفت.» به نقل از www.zibasazi.ir/fa/urban-arts/item/9762-