نشست‌های پژوهشی «پنج نظر» به مناسبت هفته پژوهش از روز 25 تا 29 آذرماه 96 در راستای گسترش تولید علم و کاربردی کردن آن در گالری نظرگاه برگزار شد. در این نشست‌ها ضمن معرفی فعالیت‌ بخش‌های مختلف پژوهشکده نظر در قالب نمایشگاه‌های دیداری و عرضه آثار، میزگردهای تخصصی تشکیل و از تازه‌های نشر این پژوهشکده نیز رونمایی شد.

·         نشست نخست با عنوان «سفر به مقصد یادگیری» در روز شنبه 25 آذر با حضور دکتر سید امیر منصوری، دکتر پدیده عادلوند و دکتر فاطمه خزاعی برگزار شد و فیلم سفر اکتشافی اروپای غربی (2015) با عنوان «اُپرای نظر» به نمایش در آمد. در این برنامه دکتر منصوری به اهمیت آموزش اکتشافی و مهم‌تر از آن یادگیری در سفر اشاره کردند و آن را به عنوان یک اصل در سفرهای پژوهشی نظر معرفی کردند. سپس دکتر عادلوند به معرفی و توضیحاتی درباره روند برنامه‌ریزی، تولید محتوا و محصولات سفرهای پژوهشی پرداختند. در نهایت خانم دکتر خزاعی به بهانه رونمایی از کتاب خود « سفر و یادگیری معماری » درباره تجربه سفر پژوهشی و یادگیری معماری توضیحاتی ارایه دادند. در پایان مراسم از کتاب «منظر بومی نطنز و ابیانه» که حاصل سفر پژوهشی به این مناطق بود، رونمایی شد.

·         روز 26 آذر دومین نشست با عنوان «چالش‌های دکتری پژوهش‌محور» برگزار شد. در این نشست که نمایندگان 6 موسسه پژوهشی و جمعی از صاحب‌نظران و پژوهشگران حضور داشتند مشکلات دکتری پژوهش‌محور به چالش کشیده شد که در جمع‌بندی میزگرد موارد ذیل مورد تاکید قرار گرفت :

– دکتری پژوهش‌محور رویه روز موسسات پژوهشی جهان است که در ایران به خوبی مدیریت نشده است.

– پیوند موثر و واقعی میان دانشگاه و صنعت از طریق توسعه پژوهش‌های تقاضامحور در قالب دکتری پژوهش‌محور ممکن است.

– برای تحقق دکتری پژوهش‌محور، وزارت علوم به عنوان متولی این بخش وظیفه دارد نسبت به پیش‌بینی لوایح قانونی مجلس درمورد تخصیص اعتبار لازم به طرح‌های تقاضامحور از سوی کارفرمایان دولتی و دستگاه‌های بهره‌بردار اقدام نماید.

·         سومین نشست این برنامه روز دوشنبه 27 آذر با عنوان «خوانش نو از شهر و معماری قزوین» و به بهانه رونمایی دو کتاب «سیر تحول سازمان فضایی شهر قزوین» و «زیبایی‌شناسی معماری قزوین»  برگزار شد. این نشست با حضور دکتر محمدمنصور فلامکی و مهندس آرش رشوند به عنوان میهمان و دکتر احسان دیزانی، دکتر سید امیر منصوری و دکتر شهره جوادی به عنوان نویسندگان کتب نامبرده صورت گرفت. در این نشست هریک از سخنرانان بر وجهی تأکید داشتند: لزوم بررسی تحولات معماری شهر با نگاه سیستمی و کل نگر، اهمیت پژوهش و تألیف گروهی نسبت به تحقیقات انفرادی، پرهیز از نگارش کتاب به عنوان محصولی زمان‌دار و لزوم توجه دستگاه‌های اجرایی به اهمیت پژوهش در پایان مراسم نیز از تمامی دست‌اندکاران کتاب‌های مذکور قدردانی شد.

·         در نشست روز سه شنبه 28 آذرماه با عنوان «از پارک به باغ» که با حضور دکتر سید امیر منصوری، دکتر حمیدرضا محملی ابیانه از مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، مهندس آرش زاهدان مدیر عامل شرکت مشاور پژوهشکده نظر و مهندس علی خانی معاون پژوهشی سازمان نوسازی شهر تهران صورت گرفت، به نیاز ارتباط پژوهش‌های کابردی با حوزه تصمیم‌گیری و اجرا اشاره شد. معرفی پنج پروژه «باغ نگارستان»، «باغ زندان قصر»، «باغ ایرانی»، «باغستان سرچشمه محلات» و «باغ دامپزشکی» که تجربه ورود باغ ایرانی به شهرهای امروزی را بر اساس پژوهش‌هایی عمیق و بنیادی نشان می‌دهد، از مهمترین بخش‌های این روز بود. دکتر منصوری در نهایت خروج شرایط پژوهشی از فضایی غیرقابل دسترس، و ورود آن به عرصه‌های مختلف زندگی مردم و ایجاد رابطه دو سوبه را باعث توسعه امور پژوهشی دانست.

·         در آخرین روز پژوهشکده نظر به همراه جمعی از همکاران و دوستان به استقبال یلدا رفت. این مراسم با صحبت‌های دکتر منصوری درباره آیین یلدا آغاز شد و با حافظ‌خوانی خانم جلالیان و نواختن تار توسط آقای محمد جمشیدیان ادامه یافت. در نهایت نشست‌های پژوهشی پنج نظر با نقالی شاهنامه توسط آقای کمیل حاتم‌خانی و پذیرایی یلدایی پایان گرفت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *