نهمین همایش پدیدارشناسی منظر شهری با موضوع فضاهای نوین جمعی روز پنجشنبه مورخ 28 بهمن ماه 1395 در موزه هنرهای معاصر از ساعت 9 الی 14 برگزار شد. در این نشست 1 استاد خارجی، 1 استاد داخلی و 3 پژوهشگر داخلی پیرامون موضوع، سخنرانی کردند.

دکتر ناتالی لومرشان استاد دانشگاه پاریس 8 نخستین سخنرانی را با موضوع “مراکز تجاری در منظر شهری یک عنصر ساختاردهنده یا ساختار شکن” ارائه کردند. ایشان با بررسی برخی تجارب آمریکا در این زمینه، به ارایه نمونه‌هایی در کشور فرانسه پرداختند و در پایان عنوان کردند که ایجاد فضاهای نوین جمعی در مراکز تجاری را نمی‌توان به عنوان یک ارزش صفر و یک “ساختاردهنده یا ساختار شکن” ارزیابی کرد.

دومین سخنرانی توسط دکتر ناصر براتی استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین با موضوع “ظهور فضای عمومی در غیاب فضای شهری فعال” ارائه شد. در این بخش بیان شد فضاهای نوین جمعی در مقایسه با فضاهای جمعی در شهرهای سنتی از ماهیت جمعی کمتر برخوردار هستند. همچنین در پدید آمدن این فضاها باید به نقش کانونی آنها در ایجاد فرهنگ صحیح شهروندی و مدنیت در جامعه توجه کرد.

در قسمت دوم برنامه پژوهشگران دکتری موضوعات زیر را ارایه کردند و در پایان میزگرد پرسش و پاسخ با حضور دکتر ناتالی لومرشان و دکتر ناصر براتی برگزار شد. گزارش و مقالات همایش در مجله منظر منتشر خواهد شد.

شهرزاد خادمی : مراکز تجاری، گونه فضای عمومی جدید در تهران

الهام نهاوندی : مفهوم سرزندگی در فضای عمومی مراکز تجاری

عباس آذری : سنجش الگوی حضور در فضاهای نوین جمعی

 

 

[su_custom_gallery source=”media: 4520,4519,4518,4553,4554,4555″ link=”lightbox” width=”160″ height=”160″ title=”never”][/su_custom_gallery]

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *