شاید برای اول بار اصطلاح بین الحرمین برای نام گذاری بر روی یک مکان در دوره قاجار،به نام بازاری که بین مسجد شاه(امام خمینی کنونی) ومسجد جامع قرار گرفته بود،بکار گرفته شد.اما به مرور در نقاط دیگر هم این اصطلاح گسترش پیدا کرد.ریشه این کلمه عربی اشاره به فضایی می کند که مابین دو حرم واقع شده است.اتصال دو نقطه مهم مذهبی می تواند باعث ایجاد فضایی شود که می تواند از هم افزایی میان دو حرم مقدس بهره ببرد تا این فضا ارزش والایی پیدا کند. دو اتفاق تاریخی باعث شده تا بین الحرمین رنگ وبویی جدید به خود بگیرد.اولی به سال 1364تا 1366هجری شمسی مربوط می شود.آنجایی که فضای بین مسجد پیامبر وقبرستان بقیع تخریب می شود و فضایی باز جایگزین بافت مذکور می شود.این فضای باز تحت عنوان بین الحرمین شناخته می شود که فضایی بین حرم نبوی وچهار امام شیعه است.

بین الحرمین مدینه منوره

دومین اتفاق مربوط می شود به بین الحرمین در شهر مقدس کربلا،فضایی بین حرم امام حسین (ع) و حضرت ابولفضل(ع)است.امروزه این فضا چنان ارزش والایی پیدا کرده است که به عنوان کانون بزرگترین گردهمایی پیاده جهان در اربعین شناخته می شود وبی شک یکی از جذاب ترین وخاطره انگیزترین فضاها برای همه شیعیان جهان است.بنای اولیه بین الحرمین در زمان صدام حسین سال 1407هجری قمری(سال 1365هجری شمسی) گذاشته و در دوره های بعدی تکمیل شده است.تصاویر ذیل به خوبی شکل گیری بین الحرمین در کربلای معلی را نشان می دهد.نکته قابل توجه، هم زمانی شکل گیری دو فضا در مدینه وکربلا است.

با این دیدگاه در شهر شیراز طرحی با عنوان بین الحرمین  شکل گرفت که هدف از آن اتصال حرم شاهچراغ(ع) به حرم سیدعلاالدین بود.در سفر پژوهشی اخیر با توجه به شکل گیری بین الحرمین بر آن شدیم تا بررسی دقیق از اجرای این طرح داشته باشیم. در ادامه به نقد مشاهدات عینی از این طرح در بافت تاریخی شیراز می پردازیم. 

بین الحرمین در کربلا-قبل  و بعد از شکل گیری

مجموعه تجاری – فرهنگی بین الحرمین با سرمایه گذاری خارجی شرکت بین المللی تواصل(ایرانی-اماراتی) و مشارکت شهرداری شیراز از سال 1384 شروع شده است.کارفرما این طرح شهرداری شیراز است. طراحی مجموعه پروژه بین الحرمین توسط مشاورین و متخصصین بین المللی و داخلی شرکت تواصل صورت پذیرفته است. مرکز تجاری غرب مجموعه بین الحرمین سمت خیابان احمدی به مساحت 9600 متر مربع است و مرکز تجاری دیگر در سمت میدان آستانه واقع شده است و شامل 200 واحد تجاری به مساحت تقریبی 5400 متر مربع می باشد. زیر زمین مجموعه برای پارکینگ با گنجایش بیش از 1500 خودرو با ورودی و خروجی های متعدد و 260 واحد انباری تجاری اختصاص یافته است.

طرح بین الحرمین شیراز

این طرح در سمت حرم شاهچراغ(بخش غربی) به طور کامل اجرا شده است و در حال فعالیت است.پس از عبور از فضای تجاری به فضای باز شهری برمی خوریم که دارای مبلمان شهری است وبخشی است که با پارکینگ زیر مجتمع در ارتباط است.نکته قابل توجه این است که در این فضا هیچ کسی به جز یک نگهبان مجتمع دیده نشد.پس از آن ساختمان های اداری شورای و آمفی تأتر شهر قرار داشت و در سمت مقابل که در  حال تکمیل شدن بود وهنوز شروع به فعالیت نکرده بود،هتل ومجتمع تجاری واقع شده است.اولین چیزی که در ذهن مخاطب ایجاد می شود این است که عنوان بین الحرمین برای چنین فضایی اصلاً سنخیت نداردو با وام گرفتن از جمله ای که می گفت “هر گردی گردو نیست”به ذهنم رسید که هر بین حرمی بین الحرمین نیست.انگار یه چیزهای که نه،خیلی چیزها کم داشت.اصولاً بین الحرمین شما را باید به سوی دو حرم راهنمایی کند و دارای انسجام باشد.بلاتکلیفی در فضایی به گونه ای مشهود است که با وجود سادگی دچار گم شدگی می شویم.از ارتباط این طرح با بافت اطراف نیز، چیزی نگوییم بهتر است.زیرا اصلاً در طرح دیده نشده است.در یک جاهایی برای خالی نشدن عریضه، دیواره های اطراف آرایش شده اند.با بررسی های میدانی به این نتیجه می شود رسید که با توجه به دلایل ذیل بین الحرمین شیراز بین الحرمین نیست:

به طور کلی می توان اینگونه جمع بندی نمود که برای اینکه فضایی بین الحرمین باشد،وجود دو حرم همتراز شرطی لازم است اما کافی نیست.متأسفانه فضای بین الحرمین شیراز  با همه تلاش های صورت گرفته نه تنها نتوانسته است که نقش خود را در پیوند دو فضای مذهبی ایفا کند بلکه باعث جدایی فضایی در بافت مرکزی شهر شیراز شده است که می تواند اثرات اجتماعی جبران ناپذیری داشته باشد.

2 پاسخ

  1. پر واضحه که متاسفانه این نامگذاریها فقط و فقط برای صاحب شدن مال مردمه و بس! وگرنه بین الحرمین یعنی فضای معنوی! فضایی که از یک حرم تا حرم دیگه مثلا آدم یه ذکری بگه و یه رقت قلبی برسه و همونطوری خودتون نوشتید از قبر پیامبر چهارتا صلوات بفرستی و یه قطره اشکی بندازی تا برسی به مزار حضرت زینب و امام سجاد یا امام حسین و حضرت عباس ! نه اینکه از شاه چراغ یک کیلومتر راه بیفتی و کل مسیر بازار مکاره !!! اینها دیگه همون شیعه صفویه که کمر به نابودی و جنگ شیعه علوی بسته و بلند شده ولاغیر !

  2. با این همه مشکلات که به یمن برکت این آقایون بوجود اومده چه نیازی هست که این طرح رو دادن و این همه با نارضایتی مردم مواجه شدن واقعا این کار به چه منظور اصلا طرح شده چه کسانی از این طرح سود میبرن .عزیزان نسبتا محترم یه خورده فکر کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *