عکسی رنگی بر یکی از بیلبوردهای شیراز به همراه شعری از علی معلم دامغانی در آغاز هفته یادبود دفاع مقدس بازنمایی گردید.

در درون کادر افقی عکس، بینده سه مرد با یونیفرم ­های سربازی خاکی را مشاهده می­کند که به بافتی از ابر مقابل خود نگاه می­ کنند. یونیفرم ­هایشان به اندازه تن­هاشان نیست و بدون کلاه نظامی بر سر هستند. انگاری در تمام ارتش­های جهان، قانونی نانوشته است که لباس سرباز باید به تنش زار بزند. خط نگاه سربازان هر کدام به گوشه­ای از کادر می­ رسد که به نظر غیر­طبیعی می­آید. چرا که وقتی انسان به یک بافت درهم­پیچیده می­نگرد به وسط بافت نگاه می­کند و نه به  دور و اطراف بافت. حالت ایستادن سه سرباز به منظره بی­ تفاوت است. تن رنگی آبی ابرها احساسی از سرمارا به مخاطب القا می­کند که دست­های در جیب فرورفته و پاهای به هم چسبیده سربازان  این پیش­فرض را تایید می­کند که هوا سرد است. ابرها از سه سرباز فاصله دارد و در حقیقت بک­گراند تصویر نتوانسته با سوژه که در اینجا سه سرباز هستند ارتباط ساختاری برقرار نماید. همچنین ابرها ارتفاع بلندی که سربازان بر آن ایستاده ­اند را از مخاطب مخفی می­کند و حسی دارد که انگار از قله یک کوه سربازان به این ابرها می­ نگرند.

سلاح ­هایشان بر دوش است و سر اسلحه­ ها به سمت زمین و با معنای شعری که در ابرهای کادر درباره شهید و شهادت نوشته شده  همخوانی ندارد و بیشتر تاکید بر آن دارد که این سربازان بخشی از یک سیستم با قواعد سختگیرانه هستند و انتخابی به جز پیروی از دستور ندارند در حالی­که  بیلبورد برای تبلیغ یک ایدئولوژی مقدس طراحی شده است.

در حقیقت از اسلحه سربازان درون عکس هر رهگذری که  آشنایی اولیه با نیروهای نظامی ایران داشته باشد می­تواند به این نتیجه برسد که عکس متعلق به نیروهای نظامی ایران نیست.یونیفورم سربازان اسرائیل  و اسلحه ام شانزده آ-1قابل شناسایی است. ( پس از انتشار این تصویر در رسانه­های اجتماعی اسرائیل، یکی از کاربران اسرائیلی اشاره کرد اسلحه های ام ۱۶، بند حمایل، لباس، کلاه روی دوش و نشان های سربازان رژیم صهیونیستی نیز در عکس قابل تشخیص است).

پس از جستجو کردن در اینترنت عکس ­اصلی پیدا شد[1] که توسط تیمون استودلر[2] عکاسی شده است و در توضیح عکس نیز آمده است که چهار سرباز اسرائیلی بر روی تپه­ ای نزدیک  گوشه  ازیون[3] عکاسی شده ­اند. ابرهای داخل عکس از عکس دیگری مونتاژ شده  و سرباز زن از عکس حذف شده است.

پس می­توان نتیجه گرفت عکس بیلبورد بدون کارشناسی و مشاوره با مراکزی هم­چون انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، نصب شده است.

چرا شهرداری یکی از بزرگ­ترین شهرهای ایران با اشتباهی این چنین فاحش باعث می­شود یک کشور در مقابل دشمنان خود تمسخر شود. چگونه می­توان در کشوری که حتی حاضر نیست در آن نام اسرائیل برده شود و ورزشکارانش حاضرند در مسابقات  ببازند و با حریف اسرائیلی  مبارزه نکنند چنین اشتباهی را مرتکب شود؟ در پایان روز هم به تمسخر عکس بیلبورد در صفحات مجازی موساد منتشر شود و  بنویسند:” عملیات انجام شد. سربازان اسرائیلی در شیراز”.

[1] https://unsplash.com/photos/sjynUnr9ikA

[2] Timon Studler

[3] gush eziyon

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *